Det finns inget hundraprocentigt skydd mot identitetsstölder. Däremot kan du förbereda dig för att minska risken att drabbas. ID-skydd hjälper dig att förebygga, upptäcka och begränsa konsekvenserna om du blir utsatt.
Tjänsten erbjuds i samarbete med Affinion International AB.

Pris

Ingår utan avgift för dig som är Nyckelkund.

Skaffa tjänsten ID-skydd

Tjänsten ingår i vårt erbjudande Nyckelkund.

Med ID-skydd kan du få hjälp med:

  • råd och information om hur du kan minska risken för att din identitet blir kapad
  • att ta bort felaktiga betalningsanmärkningar samt ogiltiga förfrågningar om kreditupplysning
  • kartläggning av identitetsbedrägeriets omfattning
  • att bestrida felaktiga fakturor och betalningskrav
  • att förlustanmäla ID-handling och att upprätta bedrägerispärr
  • personlig service dygnet runt, året om

Tjänsten ID-skydd innehåller varken bevakning av ditt personnummer eller någon garanti för att din identitet inte kan bli kapad.

Hur du kan förebygga ID-kapning

Med ID-skydd får du tips och rådgivning om hur du kan minska risken för att bli utsatt för ett identitetsbedrägeri.

Hur du kan förebygga ID-kapning:

Förebygga

Genom ID-skydd kan du få tips och personlig rådgivning om vad du kan göra i förebyggande syfte för att minska risken för att bli utsatt för ett identitetsbedrägeri. Att skydda sig helt är tyvärr inte möjligt men det finns ett antal åtgärder som gör det svårare för bedragaren att komma åt dina personliga uppgifter.

Så här kan du skydda dig mot bedragare

Riv sönder

Papper som innehåller personuppgifter ska vara sönderrivna innan du kastar dem i soporna. Om möjligt, skaffa gärna en makuleringsmaskin.

Lås brevlådan

Om du får din post i en separat brevlåda, se till att den är låst. Är du bortrest, be någon tömma den åt dig eller lagra din post hos Posten.

Kontrollera kontoutskrifter

Ta för vana att kontrollera dina kontoutdrag så du ser om dethar skett någon okänd transaktion. Var också observant på att du får dina förväntade fakturor regelbundet.

Säkra datorn

De flesta identitetsstölder sker på webben. Se därför till att du har brandvägg, virusprogram, spamfilter och filter mot nätfiske. Se även till att ha bra och svåra lösenord på sidor på internet där det finns känslig information om dig, till exempel din e-post, sociala medier och din bank.

Skydda personnumret

Lämna inte ut ditt personnummer om det är inte är nödvändigt och aldrig till någon som du inte har tillräcklig information om.

Försäljning

Var försiktig med vilken information du lämnar ut om du får telefonsamtal, brev eller e-post från företag som vill sälja någonting till dig. Öppna eller svara inte på epost om du inte vet vem avsändaren är.

Adressändring

Gå in på Skatteverkets hemsida och spärra dig mot ändring av din folkbokföringsadress med hjälp av ditt BankID.

Detta är generella råd och för att få mer konkret återkoppling kring vad du ska tänka på finns våra professionella rådgivare tillgängliga för att ge personlig vägledning. Förutom att vidta dessa åtgärder är det viktigt att känna till de vanligaste metoderna vid identitetsbedrägeri så att du kan agera på ett ansvarsfullt sätt och snabbt upptäcka om du har blivit utsatt.

De vanliga metoderna vid identitetsbedrägeri

Stöld/förlust

Du tappar bort eller någon stjäl din plånbok, väska, post eller identitetshandling. På det viset kan tjuven komma över ditt personnummer i kombination med annan känslig information.

Phising

När du får e-post eller en uppmaning på webben där avsändaren utger sig för att vara ett företag som du känner till eller har en relation till. Avsändaren hoppas att du ska svara på meddelandet genom att till exempel klicka på en länk och fylla i dina personuppgifter.

Hacking

Detsamma som elektroniskt inbrott. Någon bryter sig in i din, ett företags eller en myndighets dator för att få tillgång till personlig information.

Stöld ur brevlåda

En vanlig form av identitetsstöld. Någon beställer till exempel ett kontokort i ditt namn och stjäl sedan både kortet och koden ur brevlådan.

Adressändring/

Någon gör en adressändring i ditt namn. Den eftersända posten kan till exempel innehålla information om tagen kreditupplysning och fakturor vilket medför att det dröjer längre tid innan bedrägeriet upptäcks.

Dumpster diving

Tjuven går igenom dina hushållssopor eller återvinningsavfall för att få tag på känslig information om dig. Till exempel ett kontoutdrag från din bank som du har kastat i soporna.

Hur du upptäcker ID-kapning

Ofta tar det ett tag innan du upptäcker, eller ens misstänker, att någon har stulit din identitet. Om det händer är det viktigt att du agerar snabbt.

Hur du upptäcker ID-kapning

Upptäcka
Om du misstänker att din identitet har blivit missbrukad eller stulen tar du kontakt med ID-skydd som hjälper dig vidare. För att kunna kartlägga omfattningen skickas en fullmakt till dig som du får signera och skicka tillbaka. Därefter kan upplysningar från olika instanser, myndigheter och fordringsägare inhämtas för att ta reda på om en identitetsstöld ägt rum och huruvida den har resulterat i ekonomiskt bedrägeri eller försök till bedrägeri.

Ofta tar det ett tag innan du upptäcker, eller ens misstänker, att någon har stulit din identitet. Om det händer är det viktigt att du agerar snabbt. Här har vi listat olika händelser som kan indikera att något inte är som det ska och som vi rekommenderar att du är extra uppmärksam på.

Var uppmärksam om du:

  • får meddelande om att en kreditupplysning har gjort och du inte känner igen frågeställaren
  • får fakturor eller inkassokrav där du inte känner igen avsändaren
  • får telefonsamtal, e-post eller brev om produkter du inte har beställt
  • får avslag på lån och krediter
  • får ansökningsblanketter om lån eller krediter som du inte har ansökt om
  • får meddelande om adressändring som du inte har beställt
  • inte får någon post
  • upptäcker att ett okänt mobilnummer är registrerat på dig

Hur du begränsar ID-kapning

Om du blivit utsatt för en identitetstöld hjälper ID-jouren dig att begränsa konsekvenserna och förebygga ekonomisk förlust.

Hur du begränsar ID-kapning:

Om du blivit utsatt för en identitetstöld hjälper ID-skydd dig genom den tidskrävande och ofta kostsamma processen. Vi vidtar åtgärder för att begränsa konsekvenserna och förebygga ekonomisk förlust. Vi hjälper vi dig bland annat med att:

  • avvisa obefogade betalningskrav
  • lägga bevakning på förlorad ID-handling
  • upprätta bedrägerispärr
  • säkra posten mot adressändring
  • annullera abonnemang
  • avlägsna betalningsanmärkningar

För att kunna agera i ditt namn behöver du först fylla i en fullmakt och returnera till oss tillsammans med kopior på fakturor, inkassokrav, kreditupplysningar, polisanmälan och andra aktuella dokument. När vi gått igenom materialet stämmer vi av eventuella frågor och berättar hur vi kommer att gå vidare. Därefter spärrar vi ditt personnummer hos kreditupplysningsföretagen, kontaktar berörda kreditorer och myndigheter och gör allt vi kan för att få samtliga krav avskrivna och få tillbaka dig till utgångsläget. Du kan kontakta oss dygnet runt, året om för att anmäla ditt ärende och få personlig rådgivning om nästa steg. Våra kvalificerade handläggare jobbar med ditt ärende vardagar 9-17.

Har du blivit utsatt för ID-kapning?

Att bli utsatt för en ID-kapning är obehagligt, tidskrävande och kan dessutom leda till att det riktas stora ekonomiska krav mot dig. Skulle du bli av med en ID-handling eller på annat vis misstänka att du blivit utsatt för en ID-kapning tar du kontakt med ID-jouren direkt. De finns tillgängliga dygnet runt, året om.

Vi hjälper dig genom den tidskrävande och ofta kostsamma processen

Kontakta oss

ID-jouren hos Affinion

08-400 084 90
kundservice@id-skydd.se
Öppet dygnet runt

Tjänsten erbjuds i samarbete med Affinion International AB.

Villkor

Allmänna villkor ID-skydd (pdf)