Med appen kan du sköta dina bankärenden när och var du vill. Skaka fram saldot, betala räkningar och håll koll på dina placeringar. Beställ Mobilt BankID direkt i appen och logga in enkelt och säkert.

Så här laddar du hem appen

  • Ladda ner appen från App Store eller Google Play.
  • Du kan även söka på ”Sparbanken” i Appstore och Google Play (Välj Sparbankernas Service AB).

Bättre koll på dina abonnemang

Med Abonnemangshjälpen får du bättre koll på dina återkommande betalningar, till exempel mobilabonnemang, matkassar, streamingtjänster och gymkort. Du kan också enkelt jämföra olika leverantörer och priser, samt säga upp avtal med hjälp av tjänsten. Abonnemangshjälpen är kostnadsfri och du hittar den i appen.
Abonnemangshjälpen

Gör livet lättare med appen

I appen kan du sköta dina bankärenden när och var du vill. Skaka fram saldot i kassakön eller spontanspara utan att logga in, betala dina räkningar med OCR-skannern och byt namn på dina konton. Upptäck allt du kan göra med appen i mobilen.

Behöver du hjälp att komma igång?
0224 – 850 00.

1 1 självbetjäning – öppet dygnet runt
1 2 personlig service – öppet må-to 08:00-20:00 och fr kl 08:00-18:00.

Tips! Nu kan du som förälder, direkt i appen, ansluta ditt barn till Swedbank Ung, Mobilt SäkerhetsID, Swish och andra mobila tjänster.

Få grepp om ekonomin

Under Ekonomisk översikt är dina konton och lån samlade på ett och samma ställe, så att du alltid har en samlad bild av din privatekonomi. Nu kan du öppna ett sparmål eller överblicka dina befintliga. Du kan följa hur det växer över tid och snabbspara när det finns utrymme.

Under Ekonomisk översikt kan du även se dina kortköp, köp- och kreditgräns, utnyttjad kredit och tillgängligt belopp.

Tips! Nu kan du byta namn på dina konton så blir det enklare att skilja dem åt.

Smidiga betalningar och överföringar

Sköt räkningar och överföringar på dina villkor i appen. Betala med den smidiga skannern och ändra eller ta bort en betalning när du vill. E-fakturorna har alla uppgifter ifyllda i förväg. Du behöver bara godkänna betalningen.

Du har samma mottagarlista som i Internetbanken och nu kan du även ställa in ett förvalt konto för dina betalningar och överföringar.

Du kan även anmäla e-fakturor och skanna räkningar med QR-koder.

Låna och räkna

Under Låna och räkna kan du ta del av valutakurser och kolla in aktuella räntor. Du kan även räkna på bolån och se din beräknade månadskostnad.

Du kan även skicka in en intresseanmälan för PrivatlånDirekt på belopp mellan 30 000 och 350 000 kr. Efter din anmälan ringer vi dig och går igenom detaljerna. Vi tar ingen kreditupplysning innan vi har pratat med dig.

Spara och placera

Under Spara och placera i huvudmenyn kan du se en översikt över ditt sparande.

Du kan också hålla koll på de värdepapper som intresserar dig mest genom dina favoritlistor och bevakningstjänster.

Om du ännu inte kommit igång med ditt sparande kan du direkt i appen öppna ett nytt fondkonto, ISK eller Värdepapperstjänst och med en gång börja placera dina pengar.

Bättre koll med Utgiftskollen

Utgiftskollen i appen visar dina löpande inkomster och utgifter. Du ser direkt var du lägger mest pengar. Varje utgift är märkt med en ikon för sin kategori. Sedan kan du se hur mycket du spenderar på t.ex. nöjen en viss månad, jämföra med ditt eget genomsnitt och direkt se skillnaden i tydliga diagram om du ökar eller minskar dina utgifter.

Utgiftskollen behöver aktiveras för att fungera och det är enkelt att lägga till konton och kort. Ju mer du använder Utgiftskollens funktioner desto mer får du ut av den.

Andra smarta funktioner

Appen har även många andra fördelar, du kan bland annat hantera dina återkommande betalningar i Abonnemangshjälpen, ge bort presentkort på Spotify premium eller aktivera push-notiser för att hålla dig uppdaterad vid avvisad betalning, ny e-faktura och aktieanalysbevakningar.

Pris

Grundpriset för appen är 0 kr. Pris för tillvalstjänster tillkommer.

Är du ansluten till internetbetalningar (tjänsten internetbetalningar kostar 155 kr/år) så kan du göra betalningar även i appen. Tänk på att du eventuellt betalar din mobiloperatör för den tid du är uppkopplad eller för överförd datamängd.

Frågor och svar

  • Vem kan använda appen?

    Du behöver vara privatperson och ha fyllt 18 år för att använda appen. För att kunna betala räkningar och göra överföringar till andras konton i appen behöver du ha tjänsten internetbetalning.

  • Tas personlig kod bort som inloggningsmetod?

    Personlig kod har upphört i februari 2016 i linje med Datainspektionens rekommendationer och istället kan du logga in med Mobilt BankID. Då får du dessutom tillgång till fler tjänster och det är enkelt att använda. Du beställer Mobilt BankID i appen under Inställningar – Hantera tjänster.

  • Vad kan jag göra i värdepapperstjänsten?

    I värdepapperstjänsten kan du bland annat köpa och sälja värdepapper, hålla koll på innehav och följa börskurserna. Är du inloggad ser du alla kurser i realtid. Du kan också ta del av våra analytikers rekommendationer och analyser via vår direktsända webbtv-sändning Swedbank Direkt (TV).

  • Vad gör jag om min dosa skulle spärras/blockeras?

    Om tre felaktiga koder matas in i dosan, spärras/blockeras din dosa av säkerhetsskäl. Texten BLOCKERAD visas och viktigt att du inte försöker trycka på dosans knappar. Dosan kan då bli totalblockerad vilket betyder att den inte kan användas mer, utan måste bytas ut. För att spärrhäva dosan kontaktar du Kundcenter eller besöker ett bankkontor.

  • Är appen säker?

    För att komma åt dina konton i appen behöver du identifiera dig, precis som du gör på bankkontoret. Det gör du när du loggar in med Mobilt BankID eller säkerhetsdosa. Du är alltid inloggad med en krypterad anslutning när du loggat in med Mobilt BankID eller säkerhetsdosa.

    Våra säkerhetslösningar består av utvalda delar som skapar det skydd du som kund behöver för att säkert kunna utföra dina bankärenden i mobilen. Vi följer kontinuerligt med i utvecklingen av säkerhetslösningar och utsätter regelbundet våra system för omfattande tester.

    Vi rekommenderar att du har telefonlås med pinkod på din mobiltelefon och det är viktigt att du aldrig lämnar ut dina inloggningskoder till någon. Sala Sparbank efterfrågar aldrig dessa uppgifter.

  • Hur fungerar OCR-skannern?

    När du betalar räkningar trycker du på kameraikonen. Sen skannar du in OCR-numret, belopp och bankgiro- eller plusgironumret genom att sikta med kameran. Din telefonkamera måste ha autofokus för att OCR-skanner ska vara tillgänglig och fungera i appen.

  • Hur skaffar jag Mobilt BankID?

    1. Ladda ner BankID säkerhetsapp i App Store eller Google Play
    2. Beställa Mobilt BankID i internetbanken/länk eller på bankkontoret
    3. Skapa en säkerhetskod som du använder sen när du använder Mobilt BankID
  • Jag är kund både i Sala Sparbank och i Swedbank. Behöver jag ladda ned två olika appar?

    Ja, du behöver både ladda ned Swedbank-appen för att komma åt ditt Swedbank-engagemang och Sparbanken-appen för att komma åt ditt engagemang på en Sparbank.

  • Jag är kund i flera Sparbanker – behöver jag ladda ner fler appar?

    Nej, du laddar enbart ned Sparbanken-appen. I appen kan du sedan växla mellan dina olika sparbanksengagemang.

  • Jag råkade välja fel bank första gången jag öppnade Sparbanken-appen och nu kommer jag inte tillbaka. Vad ska jag göra?

    När du loggar in första gången så känner appen av vilken bank du är kund i och byter då till denna som förval.

  • Hur gör jag för att byta mellan mina olika Sparbanksengagemang?

    Är du kund i flera sparbanker kan du växla mellan dem när du är inloggad. Gå in under Inställningar

    – Välj sparbank för att välja den bank du vill ha som förval eller för att växla mellan dina banker.

  • Appen vill inte installeras i mobilen, vad är det för fel?

    För att vi ska kunna ge våra kunder en säker upplevelse, kräver vi att du har operativsystem av version 9.0 eller senare i iPhone och version 4.4 eller senare i Android. Med ett äldre operativsystem går det inte att installera appen i mobilen.

    Du kan själv uppdatera till ett senare och säkrare operativsystem genom att ansluta mobiltelefonen till datorn med datorsladden (USB) som tillhör telefonen. Normalt startar uppdateringen direkt, följ då instruktionerna som visas i datorn.

    iPhone

    Krav för appen

    iOS version 9.0 eller senare

    För att se vad du har för version av operativsystem

    Välj Inställningar – Allmänt – Om – Version, versionsnumret ska vara samma som eller högre än 9.0.

    Android

    Krav för appen

    Android version 4.4 eller senare

    För att se vad du har för version av operativsystem

    Det kan skilja från telefon till telefon hur man ser vilken version av operativsystemet man har i sin Android-mobil. Vanligtvis går det att kolla så här: välj Program – Inställningar – Om telefonen – Androidversion, versionsnumret ska vara samma som eller högre än 4.4.

  • Kan man ladda ner appen för iPad till en smartphone istället för till en iPad?

    Appen för iPad är en så kallad universalapp. Det innebär att det är samma app som laddas ner till iPhone och iPad. Den känner av om du har laddat ner den till en iPhone eller iPad och visas olika beroende på vilken enhet du använder. Utseendet som appen har när man öppnar den i en iPad går alltså bara att se i en iPad.

  • Måste man ha en smartphone för att kunna använda appen?

    Appen finns tillgänglig för iPhone och Android-mobiler samt för iPad.