Upptäck Mobilbanken

Med Mobilbanken kan du sköta dina bankärenden när och var du vill. Skaka fram saldot, betala räkningar och håll koll på dina placeringar. Beställ Mobilt BankID direkt i appen och logga in enkelt och säkert.

Så här laddar du hem mobilbanken

  • Ladda ner appen från App Store eller Google Play.
  • Du kan även söka på ”Sparbanken” i Appstore och Google Play (Välj Sparbankernas Service AB).

Mobilbanken på 5 minuter

Mobilbanken ung

Nu kan du som är förälder ansluta ditt barn till Mobilbanken ung och Mobilt SäkerhetsID, direkt i appen.

Logga in i Mobilbanken och gå till Inställningar. Tryck sedan på Mobilbanken ung.

Ange barnets personnummer och klicka Hämta uppgifter för att ansluta barnet första gången. Sedan hittar du namnet i listan överst på sidan.

Ladda och köpa i mobilbanken

Nu blir det enklare att ladda kontantkort och köpa presentkort direkt i mobilbanken. Överraska dig själv eller en vän med Spotify premium eller en rejäl påfyllning av surfdata. Betala enkelt direkt i mobilbanken.

Läs mer om Ladda och Köpa

Säg hej då till personlig kod

Personlig kod kommer tas bort som inloggningsmetod till internet- och mobilbanken under 2015. Istället loggar du in med Mobilt BankID eller säkerhetsdosan. Mobilt BankID ger tillgång till fler tjänster och du beställer Mobilt BankID direkt i mobilbanken.

Fyll på snabbsaldo

Nu kan du fylla på snabbsaldokontot med upp till 2000 kr/dag utan att logga in. Du aktiverar tjänsten enkelt under Inställningar.

Betalningar, överföringar och QR-kod

Förenkla dina betalningar genom att ställa in ett förvalt konto som pengarna ska dras ifrån. Detta gör du i Inställningar. Du kan även anmäla och arkivera e-fakturor och skanna räkningar med QR-koder. Om din faktura har en QR-kod så kan du nu använda den när du ska scanna uppgifterna så får du allt på en gång och du behöver inte scanna eller skriva in varje uppgift var för sig. Du använder samma funktion som för OCR-scanningen.

Intresseanmälan PrivatlånDirekt

Du kan göra intresseanmälan för PrivatlånDirekt på belopp mellan 30 000 och 350 000 kr i Mobilbanken. Efter anmälan ringer vi upp dig och går igenom detaljerna.

Få grepp om ekonomin

Under Ekonomisk översikt är dina konton och lån samlade på ett och samma ställe, så att du alltid har en samlad bild av din privatekonomi. Med Utgiftskollen ser du direkt var pengarna tagit vägen. Dina utgifter sorteras automatiskt i tydliga kategorier och du aktiverar Utgiftskollen direkt i Mobilbanken.

Under Ekonomisk översikt kan du även se dina kortköp, köp- och kreditgräns, utnyttjad kredit och tillgängligt belopp.

Bättre koll med Utgiftskollen

Utgiftskollen i Mobilbanken visar dina löpande inkomster och utgifter. Du ser direkt var du lägger mest pengar. Varje utgift är märkt med en ikon för sin kategori. Sedan kan du se hur mycket du spenderar på t.ex. nöjen en viss månad, jämföra med ditt eget genomsnitt och direkt se skillnaden i tydliga diagram om du ökar eller minskar dina utgifter.

Utgiftskollen behöver aktiveras för att fungera och det är enkelt att lägga till konton och kort. Ju mer du använder Utgiftskollens funktioner desto mer får du ut av den.

Se videon om Utgiftskollen

Spara och placera

I Spara och placera får du en bra översikt över dina innehav och kan handla med värdepapper, fonder och inom Investeringssparkonton (ISK). Du kan även se innehaven på kapitalförsäkringar och enkelt spontanspara utan att logga in.

Genom att skapa en favoritlista väljer du vilka värdepapper eller fonder du vill hålla koll på och kan i realtid följa kursernas utveckling och jämföra mot index eller andra värdepapper.

Nu kan du teckna aktuella placeringserbjudanden, så som aktieemissioner, premieobligationer, SPAX och Bevis.

Dessutom kan du ta del av analyser, nyheter och rekommendationer i vår webb-tv-kanal Swedbank Direkt.

Enkla betalningar när det passar dig bäst

Med Mobilbanken sköter du räkningar och e-fakturor på dina villkor. Du kan när som helst gå in och ändra eller ta bort en betalning. För extra smidig hantering kan du betala räkningar med OCR-skanner.

Med e-fakturor skickas räkningen direkt till mobilbanken med alla uppgifter ifyllda i förväg. Allt du behöver göra är att öppna meddelandet om inkommen faktura och godkänna den. Tryck på Visa faktura för att se hela fakturan.

Se videon om Kort på kort

Designa ditt bankkort med Kort på kort

Välj din favoritbild och ansök om att få den på ditt bankkort. Ditt bankkort blir ännu mer personligt och dessutom blir det enklare att skilja på dina bankkort i plånboken. Vilket är ditt favoritkort? Ansök om Kort på kort direkt i Mobilbanken*

Så här ansöker du om Kort på kort:

  1. Logga in

    Logga in i Mobilbanken och välj tjänsten Kort på kort. Tjänsten finns längst ner på Ekonomisk översikt och under Hantera tjänster i Inställningar.

  2. Välj foto

    Välj en bild ifrån fotoalbumet eller ta ett nytt foto med mobilens kamera.

  3. Skicka ansökan

    Ange din e-postadress, läs villkoren och ansök.

*Pris 100 kr/godkänd bild

Smidigare överföringar

Gör överföringar mellan egna och andras konton när det passar dig bäst. Du har samma mottagarlista i mobilbanken som i din internetbank och du får alltid en bekräftelse när överföringen är genomförd.

Om du ska flytta pengar mellan dina egna konton under ekonomisk översikt är det bara att dra med fingret och släppa. Snabbt och enkelt!

Andra smarta funktioner

Mobilbanken har fler fördelar! I appen kan du snabbt och enkelt ladda ditt eller någon annans kontantkort för mobil eller bredband. Om du behöver kontakta oss finns all information om öppettider, adresser och telefonnummer här. Under bolånekalkyl kan du räkna på dina boendekostnader och kolla in aktuella räntor. Nu finns det ännu fler push-notiser för att hålla dig uppdaterad, som vid avvisad betalning, ny e-faktura och aktieanalysbevakningar.

Och det slutar inte där. Längre ner på sidan hittar du ännu fler smarta funktioner och kan läsa om hur du använder dem.

Pris

Grundpriset för Mobilbanken är 0 kr. Pris för tillvalstjänster tillkommer.

Är du ansluten till internetbetalningar (tjänsten internetbetalningar kostar 155 kr/år) så kan du göra betalningar även i Mobilbanken. Tänk på att du eventuellt betalar din mobiloperatör för den tid du är uppkopplad eller för överförd datamängd.

Så använder du appen

Mobilbanken för iPhone och Android har flera smarta funktioner som gör det enkelt att sköta dina ärenden i mobilen. Här kan du läsa mer om hur de fungerar.

Kom igång

Ladda hem

Ladda ner appen från App Store eller Google Play.

Kom igång med appen

Logga in

Tryck på en ikon från startsidan. Ange ditt personnummer. Personnumret sparas till nästa gång, för att förenkla och ytterligare och öka säkerheten när du loggar in. Om du inte vill att ditt personnummer ska vara förifyllt kan du slå av funktionen under Inställningar. Mobilt BankID är förvalt men du kan även logga in med personlig kod eller säkerhetsdosa genom att trycka på knappen och välja.

Mobilt BankID

  1. Ladda ner BankID säkerhetsapp i App Store eller Google Play.
  2. Beställ i internetbanken under Tillval – BankID eller på bankkontoret. Därefter skapar du ett säkerhetskod som du använder när du loggar in. Du kan även beställa Mobilt BankID direkt i Mobilbanken
Har du glömt ditt lösenord till Mobilt BankID, behöver du spärra tjänsten och beställa ett nytt Mobilt BankID.

Inställningar

Beställ Mobilt BankID

Mobilt BankID är en e-legitmation för smartphones och surfplattor som du använder tillsammans med Mobilbanken. Med Mobilt BankID slipper du dosan och kan dessutom legitimera dig mot flera myndigheter och företag.

Beställ och administrera Swish

Swish är en mobil betaltjänst mellan privatpersoner, där du enkelt skickar och tar emot pengar med mobilnumret. När du och mottagaren har aktiverat Swish, kan ni göra betalningar på några sekunder. Att skicka pengar till syrran, dela på lunchen eller sälja soffan kan inte bli enklare.

Så aktiverar du snabbsaldo

Med snabbsaldo kan du skaka fram saldot, i både in- och utloggat läge. Skakar du igen försvinner saldot. Gå in på Inställningar och tryck på Aktivera snabbsaldo. Aktivera funktionen genom att dra reglaget till höger. Läs informationen och tryck på Fortsätt.

Välj bakgrund

För dig som gillar att välja själv, finns flera bakgrunder att pimpa till appen med. Tryck på Inställningar och välj den bild du vill använda.

Designa ditt bankkort med Kort på kort

Välj din favoritbild och ansök om att få den på ditt bankkort. Ditt bankkort blir ännu mer personligt och dessutom blir det enklare att skilja på dina bankkort i plånboken. Vilket är ditt favoritkort? Ansök om Kort på kort direkt i Mobilbanken*

*Pris 100 kr/godkänd bild.

Push-notiser

Du kan aktivera följande notiser:

  • om du får en avvisad betalning
  • om du får en inkommen e-faktura
  • en order som gått till avslut eller gått ut
  • Trigger Stop/ Loss som blivit en order eller gått ut
  • Kursbevakningar
  • Ny sändning av Swedbank Direkt
  • Breaking News
  • Aktieanalysbevakningar

Ekonomisk översikt

Kontohistorik

Här kan du se alla transaktioner och om pengarna kommit in på kontot. Tryck på det konto du vill titta närmare på. Det datum som syns under respektive transaktion är bokföringsdatumet och noteringen ovanför beskriver vilken typ av transaktion det gäller, som överföring eller autogiro. Om det inte finns en beskrivning visas referensen istället. Tillgängligt belopp är det belopp som är disponibelt på ett konto.

Kolla ditt saldo

Du kan se ditt saldo på dina konton direkt under Ekonomisk översikt. Med snabbsaldo kan du även skaka fram saldot, i både in- och utloggat läge. Skakar du igen försvinner saldot. Du aktiverar snabbsaldo under Inställningar.

Spontanspara direkt i Mobilbanken

Om du har aktiverat snabbsaldo kan du skaka på mobilen och se ditt snabbsaldo direkt. Genom att peka och dra med fingret (swipa) kommer du åt funktionen Spontanspara så kan spara spontant, snabbt och enkelt.

Under Ekonomisk översikt är dina konton, sparande och lån samlat så att du får en tydlig överblick. Här hittar du även Utgiftskollen som ger dig överblick över dina utgifter, i olika kategorer och över tid. Nederst på sidan ser du låneöversikten. Tryck på lånet för att se aktuell ränta, förfallodatum och aktuellt lånebelopp.

Tips!

Gör snabba överföringar mellan konton direkt från Ekonomisk översikt. Gör överföringen genom att hålla ner och dra med fingret från kontot du vill överföra från och släppa på kontot du vill överföra till.

Se dina kortköp

Här kan du se uppgifter om såväl dina kortköp som köp- och kreditgräns, utnyttjad kredit och tillgängligt belopp.

Designa ditt bankkort med Kort på kort

Välj din favoritbild och ansök om att få den på ditt bankkort. Ditt bankkort blir ännu mer personligt och dessutom blir det enklare att skilja på dina bankkort i plånboken. Vilket är ditt favoritkort? Ansök om Kort på kort direkt i Mobilbanken*

*Pris 100 kr/godkänd bild. Villkor för Kort på kort

Utgiftskollen

Det här är Utgiftskollen

Hur mycket spenderar du på ditt boende varje månad? På kläder? Vad kostar egentligen mobil och bredband? Med Utgiftskollen kan du enkelt överblicka dina utgifter – per kategori och över tid. Aktivera Utgiftskollen direkt i Mobilbanken.

Kategorisera själv för att förbättra utgiftskollen

Har en utgift hamnat i fel kategori? Då är det bara att byta till en annan eller skapa en ny. Du kan även ange att alla utgifter av viss typ ska hamna i samma kategori. Vissa utgifter får du gå in och kategorisera själv men varje gång så lär du Utgiftskollen hur dina utgifter ska hanteras. Du hittar dina okategoriserade utgifter när du klickar på ikonen med frågetecknet.

Överblicka dina utgifter på olika sätt

Välj mellan att se dina utgifter i olika diagram eller i transaktionslistor. Diagrammen visar dina samlade utgifter – för ett konto eller flera. Du kan titta på dem per kategori och över tid.

Pengar kvar den här månaden?

Utgiftskollen tar det samlade saldot på dina kopplade konton och räknar bort alla kommande betalningar som banken känner till. ”Kvar att använda” visa hur mycket du har kvar den här budgetmånaden. Du kan behöva se över prognosen för dina autogiron i Kvar att använda eftersom det enbart är ett förslag. Du kan också välja budgetmånad: kalendermånad eller kanske lönemånad? Gå in under Utgiftskollens inställningar och välj startdag.

Hur vi behandlar personuppgifter

Utgiftskollen är ett verktyg som vi hoppas gör dig mer medveten om hur du använder dina pengar och hjälper dig att fatta rätt beslut om din ekonomi. För att du ska kunna använda Utgiftskollen så behandlar vi personuppgifter om dina transaktioner.

Automatisk kategorisering

Utgiftskollen kategoriserar de flesta av dina utgifter automatiskt. Restaurangbesöket hamnar i kategorin ”Restaurang och café” och den nya tröjan under ”Kläder och skor”.

Konton, kort och överföringar

Utgiftskollen visar dina löpande inkomster och utgifter. Om du trycker på Inställningar (”kugghjulet”) så kan du välja de konton och betal- eller kreditkort från Swedbank och Sparbankerna som du använder för betalningar. Markera eller avmarkera genom att trycka på kontot eller kortet. Under Inställningar kan du även välja hur du vill att överföringar mellan dina egna konton ska hanteras i Utgiftskollen.

Dela upp en utgift på flera kategorier

Du kan välja att dela upp en utgift på upp till tre olika kategorier. Praktiskt om du köper drivmedel och mat samtidigt till exempel. Ett annat sätt att samla olika utgifter är att skapa egna etiketter inom ett område eller för en händelse, t ex bröllop, barn eller semester. Du kan sätta flera etiketter på varje utgift om du vill.

Om du vill ta en paus

Om du upptäcker att Utgiftskollen inte passar dig så kan du självklart stänga av den. Gå till Utgiftskollen och vidare till Inställningar. Klicka på Kopplade konton och avmarkera dem. Om du ångrar dig så är det bara att markera dina konton igen.

Betala och överföra

Gör överföringar

I Mobilbanken kan du göra överföringar mellan egna eller till andras konton. Du har samma mottagarlista som i internetbanken. Tryck på Ny överföring och följ instruktionerna. När du har lagt in dina överföringar välj Till godkänna för att signera. Du får alltid en bekräftelse när överföringen är genomförd. Ska du göra en överföring till ett konto i annan bank gör du på samma sätt.

Gör betalningar

I Mobilbanken kan du enkelt göra en betalning när det passar dig bäst. Dina e-fakturor skickas direkt till mobilbanken med alla uppgifter ifyllda i förväg. Allt du behöver göra är att öppna meddelandet om inkommen faktura och godkänna den. Tryck på Visa faktura för att se hela fakturan.

Betala räkningar med OCR-skanner

För extra smidig hantering av räkningar finns nu funktionen OCR-skanner, om din telefonkamera har autofokus.

Så lägger du till en ny mottagare

Tryck på ikonen Betala och överföra och välj Ny överföring eller ny Betalning i menyn. Tryck på Lägg till ny mottagare och fyll i efterfrågade uppgifter. Godkänn uppgifterna med din ID-metod.

Dra och överför

Genom att hålla ner fingret på kontot du vill överföra från och dra till ett annat konto kan du göra en snabb och enkel överföring

Så fungerar clearingnummer

Clearingnummer används vid överföringar till konton och anges i början av kontonumret. Kommatecken och bindestreck ska inte skrivas ut när du lägger till en ny mottagare. Clearingnummer anges inte för personkonton eller bg/pg-konton.
Swedbank och sparbankernas clearingnummer består alltid av 4 eller 5 siffror. Börjar clearingnumret med en 8 består det av 5 siffror.

Så fungerar Aktuella överföringar och betalningar

Tryck på Aktuella betalningar eller Aktuella överföringar. Här kan du se, ändra eller ta bort en registrerad betalning eller överföring. Tryck på en aktuell betalning eller överföring för önskad åtgärd.

Spara o placera

Spara och placera

Under Spara och placera får du en tydlig översikt över ditt innehav och kan enkelt öppna nytt sparande. Menyn ligger längst ner på sidan och tar dig snabbt dit du vill. Se tydliga diagram, följ utvecklingen på fonder och värdepapper och jämför med index eller andra värdepapper.

Värdepapperstjänst

Du kan spara genom att öppna en ny värdepapperstjänst. I appen kan du läsa mer om vilken av värdepapperstjänst som passar dig, utifrån hur ofta du vill handla och med vilken typ av värdepapper.

Få en tydlig överblick över ditt innehav

Under Innehav får du en tydlig sammanställning över ditt innehav på sparkonton, din värdepapperstjänst, fondkonto, Investeringssparkonto (ISK) och Kapitalförsäkringar. Du kan till och med se detaljer om dagens utveckling på olika aktier.

Så fungerar sök och köp

Du kan söka bland fonder, aktier och andra värdepapper och köpa och sälja direkt i telefonen.

Sök fram och klicka på den fond eller det värdepapper du vill veta mer om och för att köpa eller sälja. När en order har gått till avslut, tar det tre bankdagar innan transaktionen bokförs på likvidkontot. För optioner tar det en bankdag. Detta sker i normala fall mellan klockan 10.30 och 11.00 på likviddagen. På avräkningsnotan ser du när likviddagen är. Innan transaktionen är bokförd ingår beloppet i Preliminära likvider.

Du även handla med fonder inom ditt Investeringssparkonto (ISK).

Lägg en Trigger Stop/ Loss

Med Trigger/Stop Loss, lägger banken en automatisk order för valda värdepapper vid en viss kurs. Det är ett smart och bekvämt sätt att handla med värdepapper. Du fyller i dina villkor och när de är uppfyllda läggs ordern.

En Trigger/Stop Loss kan läggas med upp till 90 dagars giltighet. Giltighetstiden för själva ordern kan sättas till maximalt 30 dagar. Du kan lägga en Trigger/Stop Loss på aktier som är noterade på Large Cap, Small Cap, Mid Cap, First North, NGM Equity, NGM Nordic MTF samt på ETF:er.

Kurslistor

Under kurslistor kan du söka fram olika fonder och värdepapper. Alla är enkelt uppdelat i olika kategorier och tar dig enkelt till den fond eller värdepapper du söker. Här kan du även se tydliga diagram, historik och köpa, sälja och byta.

Snabbval fonder

I Mobilbanken kan du göra snabbval utifrån fondrekommendationer och din riskbenägenhet. Gå in under Kurslistor så hittar du snabbvalen.

Öppna nytt sparande

Under Innehav, som är startsidan, kan du enkelt öppna nytt sparande.

Öppna ett nytt sparmål och börja spara till en resa, en bil eller något annat. Välj hur mycket du vill spara och döp ditt sparande till det du sparar till. Du kan spara till ett befintligt konto eller öppna ett nytt. Genom snabbspar kan du dessutom enklare nå ditt sparmål.

Spara i fonder

Du kan öppna ett nytt fondkonto och börja spara i fonder, med regelbundna överföringar eller engångsbelopp.

Så länge kan en order vara giltig

Oder på aktier, rätter, SPAX, börshandlade fonder (ETF:er) samt bevis kan ha max 30 dagars giltighet. Order på warranter kan ha max 8 dagars giltighet. Order på optioner kan ha max 1 dags giltighet.

Har du frågor kring avräkningsnotor eller kontoutdrag är du välkommen att kontakta Kundcenter personlig service eller ditt närmaste bankkontor. Är det felaktigheter i avräkningsnotan eller kontoutdraget är det viktigt att du kontaktar oss så snart du upptäcker felet.

Så skapar du en favoritlista

Skapa en egen favoritlista med de värdepapper eller fonder du vill följa. Då får du snabbt överblick över de delar av marknaden som du är intresserad av. Favoritlistan kan du även se utan att vara inloggad, då med 15 minuters fördröjning

För att välja ett värdepapper eller en fond till favoritlistan trycker du på stjärnan uppe till höger när du sökt fram aktuellt värdepapper eller fond.

Öppna nytt ISK

Investeringssparkonto (ISK) är ett skal som du kan fylla med olika typer av sparande. Nu kan du öppna ISK direkt i Mobilbanken

Kopiera Individuellt pensionssparande till ISK

Avdragsrätten för privat pensionssparande sänks 2015. Nu kan du kopiera överföringen från ditt IPS till ett Investeringssparkonto (ISK) och behålla samma fondfördelning.

Räntor, valutor och kalkyler

Följ värdet på valutor, räkna på lån

Här hittar du aktuella låneräntor, både för bolån och Privatlån. Under Kalkyler hittar du våra lånekalkyler. Här kan du räkna på månadskostnaden för ditt bolån eller PrivatlånDirekt. Fyll i och ändra uppgifterna då får du koll på kostnaden.

Valutaräknaren hittar du under Kalkyler och den ger dig en översikt över olika valutors värden.

Ladda kontantkort i Mobilbanken

Du kan ladda ditt eget eller någon annans kontantkort för mobil eller bredband i Mobilbanken. Du kan välja mellan samma värdebevis som de du köper i butik och mottagarlistan är samma som den du har i internetbanken. Är det första gången du laddar till mottagarens nummer, väljer du Ny mottagare i listan.

Tips!

Du kan välja mottagare bland de kontakter du har i din telefonbok genom att klicka på plustecknet.

Frågor och svar

  • Vem kan använda appen?

    Du behöver vara privatperson och ha fyllt 18 år för att använda appen. För att kunna betala räkningar och göra överföringar till andras konton i appen behöver du ha tjänsten internetbetalning.

  • Tas personlig kod bort som inloggningsmetod?

    Personlig kod har upphört i februari 2016 i linje med Datainspektionens rekommendationer och istället kan du logga in med Mobilt BankID. Då får du dessutom tillgång till fler tjänster och det är enkelt att använda. Du beställer Mobilt BankID i mobilbanken under Inställningar – Hantera tjänster.

  • Vad kan jag göra i värdepapperstjänsten?

    I värdepapperstjänsten kan du bland annat köpa och sälja värdepapper, hålla koll på innehav och följa börskurserna. Är du inloggad ser du alla kurser i realtid. Du kan också ta del av våra analytikers rekommendationer och analyser via vår direktsända webbtv-sändning Swedbank Direkt (TV).

  • Vad gör jag om min dosa skulle spärras/blockeras?

    Om tre felaktiga koder matas in i dosan, spärras/blockeras din dosa av säkerhetsskäl. Texten BLOCKERAD visas och viktigt att du inte försöker trycka på dosans knappar. Dosan kan då bli totalblockerad vilket betyder att den inte kan användas mer, utan måste bytas ut. För att spärrhäva dosan kontaktar du Kundcenter eller besöker ett bankkontor.

  • Är appen säker?

    För att komma åt dina konton i appen behöver du identifiera dig, precis som du gör på bankkontoret. Det gör du när du loggar in med Mobilt BankID eller säkerhetsdosa. Du är alltid inloggad med en krypterad anslutning när du loggat in med Mobilt BankID eller säkerhetsdosa.

    Våra säkerhetslösningar består av utvalda delar som skapar det skydd du som kund behöver för att säkert kunna utföra dina bankärenden i mobilen. Vi följer kontinuerligt med i utvecklingen av säkerhetslösningar och utsätter regelbundet våra system för omfattande tester.

    Vi rekommenderar att du har telefonlås med pinkod på din mobiltelefon och det är viktigt att du aldrig lämnar ut dina inloggningskoder till någon. Sala Sparbank efterfrågar aldrig dessa uppgifter.

  • Hur fungerar OCR-skannern?

    När du betalar räkningar trycker du på kameraikonen. Sen skannar du in OCR-numret, belopp och bankgiro- eller plusgironumret genom att sikta med kameran. Din telefonkamera måste ha autofokus för att OCR-skanner ska vara tillgänglig och fungera i appen.

  • Hur skaffar jag Mobilt BankID?

    1. Ladda ner BankID säkerhetsapp i App Store eller Google Play
    2. Beställa Mobilt BankID i internetbanken/länk eller på bankkontoret
    3. Skapa en säkerhetskod som du använder sen när du använder Mobilt BankID
  • Jag är kund både i Sala Sparbank och i Swedbank. Behöver jag ladda ned två olika appar?

    Ja, du behöver både ladda ned Swedbank-appen för att komma åt ditt Swedbank-engagemang och Sparbanken-appen för att komma åt ditt engagemang på en Sparbank.

  • Jag är kund i flera Sparbanker – behöver jag ladda ner fler appar?

    Nej, du laddar enbart ned Sparbanken-appen. I appen kan du sedan växla mellan dina olika sparbanksengagemang.

  • Jag råkade välja fel bank första gången jag öppnade Sparbanken-appen och nu kommer jag inte tillbaka. Vad ska jag göra?

    När du loggar in första gången så känner appen av vilken bank du är kund i och byter då till denna som förval.

  • Hur gör jag för att byta mellan mina olika Sparbanksengagemang?

    Är du kund i flera sparbanker kan du växla mellan dem när du är inloggad. Gå in under Inställningar

    – Välj sparbank för att välja den bank du vill ha som förval eller för att växla mellan dina banker.

  • Appen vill inte installeras i mobilen, vad är det för fel?

    För att vi ska kunna ge våra kunder en säker upplevelse, kräver vi att du har operativsystem av version 9.0 eller senare i iPhone och version 4.4 eller senare i Android. Med ett äldre operativsystem går det inte att installera appen i mobilen.

    Du kan själv uppdatera till ett senare och säkrare operativsystem genom att ansluta mobiltelefonen till datorn med datorsladden (USB) som tillhör telefonen. Normalt startar uppdateringen direkt, följ då instruktionerna som visas i datorn.

    iPhone

    Krav för appen

    iOS version 9.0 eller senare

    För att se vad du har för version av operativsystem

    Välj Inställningar – Allmänt – Om – Version, versionsnumret ska vara samma som eller högre än 9.0.

    Android

    Krav för appen

    Android version 4.4 eller senare

    För att se vad du har för version av operativsystem

    Det kan skilja från telefon till telefon hur man ser vilken version av operativsystemet man har i sin Android-mobil. Vanligtvis går det att kolla så här: välj Program – Inställningar – Om telefonen – Androidversion, versionsnumret ska vara samma som eller högre än 4.4.

  • Kan man ladda ner appen för iPad till en smartphone istället för till en iPad?

    Appen för iPad är en så kallad universalapp. Det innebär att det är samma app som laddas ner till iPhone och iPad. Den känner av om du har laddat ner den till en iPhone eller iPad och visas olika beroende på vilken enhet du använder. Utseendet som appen har när man öppnar den i en iPad går alltså bara att se i en iPad.

  • Måste man ha en smartphone för att kunna använda appen?

    Appen finns tillgänglig för iPhone och Android-mobiler samt för iPad.