Just nu ringer det många bedragare och kan påstå att de är från banken, polisen eller andra företag och myndigheter. Kom ihåg att banken aldrig ringer eller skickar mejl där vi ber om personliga uppgifter, kortnummer eller koder. Lämna därför aldrig ut dina koder eller inloggningsuppgifter via mejl, telefon eller sociala medier till någon. Får du den här typen av samtal, lägg genast på och om du trots allt lämnat ut koder, kort- eller kontouppgifter, kontaktar du oss.

Skydda dig mot bedragare

  • Använd bankens säkerhetslösningar.
  • Öppna inte e-post och bifogade filer som du inte förväntat dig att få, eftersom det kan ”smitta” datorn med virus och banktrojaner, som i värsta fall kan leda till att ditt konto töms av bedragare.
  • Lämna aldrig ut koder via Facebook och andra sociala medier.
  • Banken ber dig aldrig att via e-post eller sociala medier lämna ut dina koder, kredit- och bankkortsnummer.
  • Alla koder från dosan är personliga och kan INTE användas av någon annan.
  • Lämna aldrig ut personlig eller ekonomisk information (till exempel PIN-kod, lösenord, med mera) via e-post eller på osäkra hemsidor.
  • Lämna aldrig ut personliga koder via telefon/mail/chatt (även om personen ifråga påstår sig ringa från banken eller från polisen)
  • Skriv inte ned eller förvara din PIN-kod tillsammans med kortet eller dosan.
  • Svara inte på konstiga frågor per telefon från okända personer.
  • Svara aldrig på skräpmail, phishing, nigeriabrev, falska vinstvarningar, falska virusvarningar eller liknande.
  • Var försiktig när du lämnar kortet för betalning i en osäker miljö som du inte har kontroll över.
  • Du får aldrig avslöja kod eller lösenord för någon.

Har du ytterligare frågor om hur du skyddar dig mot bedragare kan du ringa oss.

Kundcenter telefontider 0224-850 00

Personlig service, knappval 1 2 – öppet må-to 08:00-20:00 och fr kl 08:00-18:00

Spärra kort 0224 – 850 00

Spärra Bankkort, knappval 3 – öppet dygnet runt