Analyser

Banken erbjuder en rad olika analyser med information om vad som händer på marknaden. Analyserna berör olika typer av marknader, branscher, företag och tillgångsslag. Kunden kan prenumerera på flera av nyhetsbreven direkt till sin e-post.

Vid olika tillfällen bjuder vi även in till olika kundevent där kunden kan få tips kring sitt sparande, till exempel genom att vi presenterar aktuell analyserna .

Många av analyserna är samlade på Swedbank Insikt,  Aktiellt och Marknadsinformation. Dessutom finns olika tv-sändningar som Swedbank TV och bloggar.

Brett produktutbud

Banken har ett brett utbud av produkter, både från Swedbank och från externa parter. På Fondtorget finns över 500 olika fonder från cirka 70 fondbolag.

Produkterna granskas utifrån miljö och etiska aspekter

Banken erbjuder ett stort utbud av etiska och hållbara produkter, såsom fonder och strukturerade produkter. Totalt finns cirka 70 fonder med varierande hållbarhetsinnehåll på Fondtorget, både från Swedbank Robur och från externa fondbolag.  Alla Swedbank Roburs fonder granskas enligt strikta miljö- och etiska kriterier och har en ”varudeklaration” som beskriver hållbarhetsinnehållet.

Digitala kanaler

Banken erbjuder sparande i följande digitala kanaler: internetbanken, mobilbanken och iPad-banken.

Brett kontorsnätverk och Kundcenter

Banken har 4 bankkontor i verksamhetsområdet, telefonbank för självbetjäning som är tillgängligt dygnet runt samt ett Kundcenter som är öppet må – tors 08:00-20:00, fre 08:00-18:00

Guider

Guiderna finns både i internet- och mobilbanken. De hjälper till att utvärdera olika placeringsmöjligheter utifrån kundens mål och behov (obs – ej rådgivning). Några exempel är Bekvämt fondval , Börja Spara , Fondguiden  och Pensionsspara .  

Erbjudande att bedöma investeringens lämplighet

Efter en rådgivning hos banken finns det alltid en möjlighet att kontakta banken igen för att se om investeringen fortfarande är lämplig. Kunder som har Private Banking eller Rådgivningstjänst Premium betalar för den tjänsten, och det är därför inte en kvalitetshöjande tjänst för de kunderna.

Utbildning och socialt ansvarstagande (Gap identifierat utan påverkan på värdet)

Banken erbjuder flera möjligheter där kunden kan lära sig mer om sparande och investeringar till exempel:

  • Fondskolan
  • Aktieskolan
  • Option- och warrantskolan

Banken tar även ett samhällsansvar att sprida kunskap och öka medvetenheten kring sparande, till exempel pensionssparande, barnsparande och genom att aktivt delta i olika forum.